Article

Dansen is gezond

 

Volgens Georges B. Shaw was dansen niet meer dan de verticale expressie van een horizontale lust. Maar uit onlangs gepubliceerd onderzoek blijkt dat er veel meer aan de hand is: de weg naar het sublieme geluk leg je het best al dansend af. Volgens gerenommeerde psychologen heeft wie minstens eenmaal per week uit dansen gaat, een veel grotere kans op een gelukkig en evenwichtig leven dan wie zijn weekends doorbrengt voor de treurbuis of langs de zijlijn van het sportveld. En natuurlijk vaart ook het lichaam er wel bij. Dansen is zelfs gezonder dan aerobics of jogging.

Professor emeritus Michael Argyle, de gedragspsycholoog die van de speurtocht naar het geluk zijn levenswerk maakte, schreef al in het midden van de jaren 80 dat het echte geluk een gelukkig huwelijk was. Geld noch bezit maakt iemand gelukkig, zei Argyle, tenzij je extreem arm bent. Een vaste relatie is pas het ware geluk. En wil je gelukkig blijven, dan moet je regelmatig uit dansen gaan met je partner. In 1996 publiceerde Argyle zijn levenswerk The Social Psychology of Leisure, waarin hij een wetenschappelijk onderbouwd betoog hield voor meer ernstige hobbys. Muziek, reizen en het dagelijkse werk in huis en keuken zijn de bezigheden die een mens de positieve emoties geven om tevreden te zijn met zijn leven. Maar dansen gaat boven alles. Uit ons 15 jaar durend onderzoek blijkt dat het Schotse reeling n jigging de meest gelukzalig makende dans is. Het klassieke Schotse dansen heeft de drie basiselementen van een gezonde dans: het is individualistisch maar paarsgewijs, het is uitdagend en het slorpt al je energie op. En je moet er je hoofd bij houden, want anders ga je uit de pas. Dient het nog gezegd dat professor Argyle een gepassioneerd danser was? Hij overleed op 6 september van dit jaar, kort na ons gesprek. Hij werd 77 jaar.

Uit research van de Amerikaanse Mayo-kliniek blijkt dat een beetje danser evenveel calorieŽn verbrandt als iemand die even lang wandelt, zwemt of fietst. Een avondje dansen is dus de aangenaamste manier om al die extra energie die toch maar in vet wordt omgezet, kwijt te geraken. De onderzoekers bevestigden een pedometer aan de voet van Amerikaanse squaredansers en ontdekten dat ze op een avond zon 8 kilometer aflegden. Schotse volksdansers leggen bijna 20 kilometer af. Daarnaast bleek ook dat de zijdelingse bewegingen de tibia, fibula en femuren versterken. Dat zijn de botten die ons gewicht dragen. Ouderen die regelmatig dansen, hebben minder last van osteoporose.

Dansen is gezonder dan aerobics en jogging, is de conclusie van dokter Vincent Forte, een Brits anatoom-patholoog die in zijn functie de kans kreeg menig lichaam tot op het bot te onderzoeken, en die zelf een verwoed salsadanser is. Bij aerobics wordt de zuurstof gebruikt om de energievoorraad in het lichaam af te breken. De oefening wordt gradueel opgebouwd. Als de anaŽrobe fase bereikt wordt, gaat het lichaam de energie zonder zuurstof afbreken en wordt er een zuurstoftekort opgebouwd. Vandaar dat sprinters na de aankomst zo moeten hijgen: zij vullen het tekort aan zuurstof weer op. AnaŽrobe oefeningen vragen te veel van het hart en de bloedsomloop voor wie niet getraind is. Vandaar dat aŽrobe training veel gezonder is en de verbrandingsratio of het metabolisme in het lichaam opvoert. Wie een laag metabolisme heeft, dus weinig beweegt, verbruikt minder calorieŽn en wordt van langsom vetter. Het resultaat is de reserveband rond het middel bij heren en de forse bilpartijen bij dames. Wie regelmatig aŽrobe oefeningen doet, stuurt als het ware zijn eigen verbrandingsmotor en gaat ook bij gewone bezigheden een zuivere verbranding krijgen. Doe je aan salsa of een andere actieve dans, dan zie je na een paar weken de eerste resultaten. Er is slechts ťťn nadeel: als je stopt, komen de vetkussens terug, zegt dokter Forte. Het voordeel is dat je nooit te hard kan gaan bij het dansen. Natuurlijk ga je zweten en verhoogt je polsslag, maar tegelijk rek je letterlijk je hart en je longen, met als gevolg dat je bloeddruk daalt, je circulatie verbetert en je hart minder hard moet werken. Als je tussen twee beurten rust, daalt je polsslag, wordt je ademhaling weer rustig en ben je na een rondje dat je voorbij liet gaan, weer rijp voor een volgende oefening. Na verloop van tijd ren je vanzelf de trappen weer op. Ook je spiertonus wordt er beter van, vooral omwille van de gevarieerde niet-monotone bewegingen. Je loopt dus niet het risico om een repetitive strain injury (RSI) op te doen. En spierverrekkingen zijn al helemaal uitgesloten.

Volgens professor Argyle verhoogt dansen ook ons immuunsysteem omdat het een sociale activiteit en een hobby is: Uit ons onderzoek bleek dat mannen van 50 die geen echte hobbys hebben een driemaal hogere sterftegraad hebben dan zij die wel actief en sociaal bezig zijn.

Dansen is de beste manier om endorfine aan te maken, zegt dokter Forte, wat je sowieso al een gevoel van welbehagen en euforie geeft. Het effect duurt meestal twee dagen, tweemaal per week dansen is dus ideaal. Daarnaast hebben we ook ontdekt dat dansen nieuwe verbindingen legt in de hersenen, wat uiteraard belangrijk is als je weet dat je vanaf je 18de maar liefst 100.000 hersencellen per dag kwijtraakt. Dansen is dus ook goed tegen depressie, het verhoogt de leercapaciteit van ouderen en leert de eigen beperkingen accepteren. Researchers van de Universiteit van Illinois publiceerden dit jaar de resultaten van hun zes maanden durend onderzoek bij vrijwilligers die driemaal per week 40 minuten dansles volgden. Alle vrijwilligers leidden een sedentairleven. Na zes maanden vertoonden de proefkonijnen die volgehouden hadden een ernstige verbetering van hun levenskwaliteit zowel op fysiek, mentaal als sociaal vlak. Daarvoor werd onder meer de Oxfordschaal voor het meten van geluk gebruikt die professor Argyle ontwikkeld heeft. Wie voortijdig ophield, was ongelukkiger en minder fit dan tevoren.

Tenslotte nog dit: een onderzoek van de universiteit van Sidney ontdekte dat dansers sneller, vaker en bevredigender aan hun seksuele trekken komen. Ze vinden gewoon sneller een vaste partner. Blijkt Georges Bernard Shaw toch gelijk te hebben.

22/02/2003 Copyright © De Financieel-Economische Tijd

Salsa lessen in Leuven, Brussel, & Antwerpen